Langt de fleste virksomheder har formuleret et værdigrundlag for virksomheden, men hvordan sikrer man, at værdiarbejdet også giver et forretningsmæssigt udbytte? De virksomheder, der har opnået det største udbytte gør noget for at tilpasse ledelsespraksis med værdigrundlaget og fremmer en kultur, hvor værdierne er medarbejdernes værktøj til at finde ud af, hvordan de bedst opfylder virksomhedens behov. Få her syv tips til, hvordan I får større udbytte af værdierne.
1. Gør det I siger
Vi kikker opad. Hvad gør direktøren og resten af topledelsen? Det er nok den allervigtigste motivationsfaktor, men også den mest undervurderede. Når det er tydeligt for alle i virksomheden, at topledelsen også står til regnskab, når det handler om virksomhedens værdier, så er chancen betydeligt større, for at medarbejderne også følger dem.
2. Skab diskussion om værdierne
Få værdierne ned fra væggen og ind i den daglige dialog. Skab rum og tid til at medarbejdere på alle niveauer taler om, hvad værdierne betyder for dem. Mangler der evt. noget? Overvej hvilke værdier, der virkelig betyder noget, og hvordan værdierne styrer de beslutninger, medarbejderne træffer hver dag. På den måde bliver værdierne i højere grad en integreret del af ledelsesstilen.
3. Identificér forhindringerne
Hvad forhindrer, at medarbejderne i dagligdagen handler ud fra værdierne? Modsatrettede økonomiske mål, karrieremæssige eller konkurrencemæssige ulemper eller ukendte fordele ved anden adfærd kan alle være nogle af årsagerne til at afholde medarbejderne fra at følge værdierne. Når der sættes ord på forhindringerne opnås mulighed for at få tydeliggjort konsekvenserne og indbyrdes diskutere, hvordan de imødegås.
4. Frem med de gode historier
Få medarbejderne til at fortælle, hvordan de har anvendt værdierne i deres dagligdag til at imødegå udfordringer og opnå fordele. På den måde får andre nye vinkler på at skabe udbytte af ideerne. Kreativ tænkning fremmes fremfor at tænke på værdigrundlaget som et regelsæt, der skal overholdes. Historier motiverer medarbejderne til at tænke over nye sammenhænge mellem værdigrundlaget og det udbytte, de skaber i dagligdagen.
5. Træning i at tage værdibaserede beslutninger
Usikkerhed er ofte den primære årsag, til at en leder ikke træffer værdibaserede beslutninger: Usikkerhed omkring, hvordan værdigrundlaget hænger sammen med opgaverne i hverdagen, samt hvordan dette kan kommunikeres ud til medarbejderne. Lad ikke lederne i stikken ved at undlade at træne dem i at kommunikere og træffe beslutninger på baggrund af værdierne.
6. Skab sammenhæng mellem værdier og medarbejderevaluering
Den mest effektive måde at synliggøre værdiernes betydning er ved at tydeliggøre, hvordan de anvendes til direkte at evaluere medarbejdernes indsats. Medarbejderudviklings samtalerne er et oplagt sted at starte. Ret det ledelsesmæssige fokus mod værdiarbejdet ved at gøre værdierne til kriterier for medarbejdervurderinger.
7. Sæt mål på værdierne
Det er vanskeligt, men ikke umuligt. Hvis man ikke spørger medarbejderne, hvor godt virksomheden lever op til værdigrundlaget, får man ikke den nødvendige viden til at finde ud af, hvor værdierne slår fejl. Husk også at spørge kunderne om deres mening, for at måle den langsigtede virkning af at arbejde værdibaseret. De fleste er af den opfattelse, at værdigrundlaget har stor betydning for et godt og varigt forhold til kunderne, men kun få måler på effekten.
Kontakt os, hvis du vil høre mere om, hvordan I kan få et større udbytte af jeres værdigrundlag ved at få det ned fra væggen og ud i lyset …