Vi bruger begrebet hele tiden, og det er et ord, der ofte indgår i virksomheders værdisæt. Men hvad betyder det egentlig at være troværdig? Hvornår er man troværdig, og hvornår er man ikke? Og hvordan står det til med din egen troværdighed?
At være troværdig
”Den som fulgt ud fortjener tiltro” er den første beskrivelse af ordet troværdighed i det danske sprog. I dag bruger vi især ordet om en person, som vi finder særligt pålidelig og tillidsvækkende. Men det handler altså i bund og grund om, hvorvidt personen er tro-værdig – altså værdig til, at vi kan tro på ham eller hende. Og her kommer pålidelighed og det ”at vække tillid” hos andre ind i billedet.nnVi kan dog spore ordet helt tilbage til Aristoteles. Han beskrev i ”Retorik” den personlige troværdighed som ethos og mente, at det var en afgørende faktor i kommunikationen. Sammenhængen mellem troværdighed og effektiv kommunikation er stadig et centralt emne og ikke uden grund et hyppigt debatteret emne på arbejdspladserne.
Hvornår er vi troværdige?
Tæt knyttet til begrebet troværdighed er det at fremstå autentisk; eller ægte, som nogle også foretrækker at kalde det. Så når andre kan mærke os, som den person vi virkelig er og ikke kun i den rolle, vi har som f.eks. kundeservicemedarbejder, sælger eller leder, så bliver vi også mere tro-værdige i andres øjne.nnI kommunikation med andre betyder det, at man kommunikerer direkte og ærligt for at være troværdig. Vi fremstår dermed ikke troværdige, når vi ikke melder tydeligt ud omkring, hvad vi tænker og tror. Så vil andre vil have sværere ved at have tillid til os.
Troværdighed som værdi
Jeg kender mange virksomheder, som har valgt troværdighed som et værdiord i deres værdisæt. Det er et ord, der vækker store følelser i mange; især når man mærker fraværet af troværdighed, som en udfordring i samspillet imellem kollegaer eller i samspillet mellem medarbejdere og ledere. Ikke én hører rigtigt efter til personalemødet eller læser personalebladet, hvis tilliden ikke er til stede.nnI H2 Consults værdigrundlag indgår troværdighed som ét af i alt fire værdiord, fordi det er så centralt for den måde, vi ønsker at være i verden på. Men også fordi det er vores erfaring, at de bedste resultater i alle former for udviklingsprocesser opnås, når det foregår i en tillidsfuld interaktion mellem mennesker, der kommunikerer åbent og ærligt.nnMen at være troværdig kræver samtidig, at vi har vores faglige kompetencer i orden, så vi kan byde ind med noget, som andre mennesker vil opleve, at de kan tro på. Først da er vi rigtigt troværdige. Troværdighed er derfor både et spørgsmål om vores holdninger – og vores indsigt, erfaring og viden.
Hvad med dig?
- Oplever andre dig som tillidsvækkende og troværdig?
- Afspejler din kommunikation troværdighed og autensitet?
- Er kommunikationen i din virksomhed kendetegnet ved åbenhed og ærlighed?
Kontakt os, hvis du vil høre mere om, hvordan du bliver mere autentisk i andres oplevelse af dig, eller hvis I kunne have glæde af at arbejde med at bliver mere effektive i jeres kommunikation med hinanden i virksomheden …