Hvad lærer I af krisen?

Helle Laursen d. 30. juni 2010

Det kan både være interessant og relevant at identificere årsager og ansvarlige for finanskrisen, og der bruges energi på det i medierne, men mest interessant er trods alt, om vi som organisation, virksomhedsleder og medarbejder får udnyttet den oplagte lejlighed til at lære af forandringerne, så vi er bedre gearet til fremtiden og bedre rustet til at håndtere en større forandring, næste gang den opstår.

”Det eneste permanente er forandring”

Det var Heraklits antikke naturlære ca. 500 år f.v.t. Heraklit forstod forandring som en tilstand og tilføjede ”panta rei” (alt flyder), fordi verden for ham ustandseligt forandredes. Det handler med andre ord ikke om, hvorfor forandringen sker, men hvordan vi håndterer den.

Det betyder ikke, at vi bare skal forandre for enhver pris. Eller at enhver forandring er af det gode. Men vi er nødt til at forholde os aktivt til de forandringer, der hele tiden sker omkring os, og de virksomheder, der forstår at leve i permanent forandring og oven i købet lære af den, vil være fremtidens succeshistorier.

Du vælger selv

Vi har alle et valg; stående overfor forandring, kan vi vælge at fastholde de gamle arbejdsgange og handlemåder – og begå de samme fejl. Eller vi kan tillære os mere bæredygtige måder at reagere og handle på med udgangspunkt i, hvad vi har lært af tidligere erfaringer.

Forandringer kan være forfærdelige eller fantastiske – alt efter vores indstilling til dem. Men forandringer er ikke interessante i sig selv. De er kun interessante, fordi de giver mulighed for udvikling og fornyelse. Det handler om at kunne se dem, acceptere dem som gyldige og vedrørende … og ikke mindst at kunne tilpasse sig den nye situation ved at lære af den gamle.

Tid til reflektion

Sommerferie er – ud over tid til familien, afslapning og fælles oplevelser – også tid til refleksion. Så læn dig tilbage i strandstolen og overvej…

  • Hvor gode er I til at lære af forandring i din organisation?
  • Hvor god er du selv til at håndtere forandring?
  • Har I fået gjort op med alle gamle vaner og handlinger, der ikke længere fungerer i den nye virkelighed?

Vi ønsker dig en dejlig og solrig sommer.

Kontakt os, og hør nærmere om hvordan I kan blive bedre til at lære af og håndtere forandring i din organisation.