Hvis fyringer er nødvendige, så gør det intelligent

Helle Laursen d. 23. februar 2009

I flere virksomheder foregår der lige nu overvejelser om, hvordan budgettet for den kommende periode kan nedjusteres i forhold til den virkelighed virksomheden står i. I mange tilfælde udgør lønudgiften en stor del af budgettet, og det er derfor naturligt at se kritisk herpå.

Den nemme løsning

Ledelsen vælger i mange tilfælde den ”nemme” løsning ved at afskedige efter sidst ind – først ud princippet. Derved undgås ofte mange spørgsmål fra medarbejderne, og de medarbejdere, der har været ansat i mange år, kan tilmed føle sig trygge. Til gengæld skruer ledelsen bare tiden tilbage til inden de sidste ansættelser og flytter opgaverne tilbage til de medarbejdere, der havde dem tidligere.

Men der var en grund til, at der blev ansat flere og til, at det lige netop var de pågældende med de ressourcer, de var i besiddelse af, der blev ansat. Så det er nødvendigt at overveje, om det lige netop er de sidst ansattes ressourcer, der nu kan undværes i organisationen.

Lav et organisationscheck

Kig ind på organisationen med friske øjne: Hvilke funktioner er der brug for? I mange virksomheder eksisterer visse jobfunktioner mere i kraft af tradition end af morgendagens behov. Det kan være en god øvelse at forestille sig, hvad du som ny leder i virksomheden ville sætte fokus på og hvilke rutiner, der har gavn af at blive analyseret på ny og eventuelt ændret. Check f.eks. ”ordrens vej igennem systemet”. Der kan være flere medarbejdere end nødvendigt, der har fat i en given sag.

Og hvor stor en del af medarbejdernes tid bruges egentlig på kontrol? Vælg at fastholde kontrol af de handlinger, hvor fejl koster virksomheden mange penge men ikke nødvendigvis på handlinger med mindre betydende fejlmuligheder.nnPå samme måde kan det være sundt at afprøve om organisationen er gearet til det valgte niveau for service. Holder I, hvad I lover? Ringer I tilbage som aftalt?

Disse overvejelser kan føre til, at den medarbejder, der først var udset til at skulle afskediges, bør forblive i virksomheden, og at en anden medarbejder bedre kan undværes.

Aktivér det eksisterende medarbejderpotentiale

Har medarbejderne de kompetencer, der er nødvendige for at virksomheden kan eksistere i dag og i årene fremover? For at undgå afskedigelser er der virksomheder, der vælger at udnytte nedgangen i opgaver til at videreuddanne medarbejderne. Det kræver også overvejelser, idet ledelsen skal forholde sig til den enkelte medarbejder og dennes potentiale set i relation til fremtidig jobfunktion.

Hvis organisationen skal have fuldt udbytte af investeringerne, skal ledelsen være sikker på, at der i fremtiden er behov for den pågældende viden, at medarbejderen har evnerne til at tilegne sig denne viden, og at han har interesse for området. Endeligt skal det overvejes, hvordan ny viden kan spredes og vedligeholdes. Derfor skal det aftales med medarbejderen, at denne efterfølgende har et ansvar for at viderebringe den opnåede viden til kollegerne.

Information

De, der bliver tilbage på arbejdspladsen, har også brug for at se afskedigelserne i et større perspektiv. Det er derfor vigtigt, at de samtidigt med informationen om afskedigelserne præsenteres for baggrunden og forventede resultater af indsatserne.

Kontakt os, og hør nærmere …