Hvordan går det med motivationen?

Helle Laursen d. 11. august 2014

Hvornår er du sidst blevet stærkt motiveret af – mod din vilje – at blive overtalt til at lave en opgave? Det bliver de færreste af os. Men motivation er den faktor i arbejdslivet, der er bedst til at forudsige succes for den enkelte. Det betyder mere end kompetencer, intelligens og løn. Så hvad er det, der motiverer os?

Indre og ydre motivation

Du er indre motiveret, når du primært arbejder, fordi du kan lide det, du laver. Hvis du til gengæld primært arbejder ud fra ydre mål som flere penge, højere status, nye kollegaer, etc, så er du i højere grad ydre motiveret.

Vi ved fra forskningen, at de bedste præstationer fremkommer, når der er et godt samspil mellem den indre og ydre motivation, så det er op til den enkelte virksomhed at finde netop deres rette sammensætning af indre og ydre motivationsfaktorer afhængig af deres medarbejdere og arten af deres arbejdsopgaver.

Løn alene gør det ikke

Hvis medarbejdere kun belønnes i form af løn, så vil de kun motiveres i retning af at opnå mere belønning. Når loftet derfor nås for denne form for ydre belønning, så vil medarbejderne miste motivationen og måske forlade organisationen. nFor virksomheder med mange kreative og analytiske medarbejdere, så kan alene løn som belønning ligefrem have en demotiverende effekt. Man skal selvfølgelig betale sine medarbejdere det, de er værd, men kun så meget, at de ikke skal bekymre sig om penge, for når det handler om komplekse opgaver, så er man mere motiveret af at få selvbestemmelse, at kunne dygtiggøre sig og kunne se formålet med det arbejde, man udfører.

De stærkeste motivationsfaktorer

Den største motivationsfaktor er følelsen af fremskridt. Det er derfor en grundlæggende ledelsesopgave at synliggøre fremskridt. Vi motiveres af at få udfordringer, få mulighed for at følge resultaterne af vores indsatser og få feedback på det, vi gør.nHvis arbejdspladsen allerede er rigtig god til at fremhæve fremskridt, så kan man arbejde på at fastholde den høje motivation ved at arbejde med kulturen. Det skaber engagement at være en del af en stærk kultur, hvor der er en fælles tro på noget og en fælles, inspirerende historie. Her er det værd at huske, at vi blive engagerede og motiverede, når vi ved hvorfor, vi gør det, vi gør i langt højere grad end af, hvad vi gør. Her har formålet eller missionen en afgørende betydning. Find derfor en inspirerende måde at formidle formålet med jeres virksomhed på.

Fire omkostningsfrie værktøjer

Harvard Business Review foreslår ledere disse fire værktøjer:

  • Ros
  • Udfordrende opgaver
  • Udviklingsmuligheder
  • Fleksibilitet i arbejdet

Afhængig af persontypen vil det være forskelligt i hvilken rækkefølge, de vil blive prioriteret, men fælles for alle er, at motiverede medarbejdere og ledere løser deres opgaver i højere kvalitet. Motiverede medarbejdere er omdrejningspunktet på enhver arbejdsplads, og de medvirker til at udvikle attraktive arbejdspladser, der tiltrækker nye, topmotiverede medarbejdere.

Tid til refleksion

  • Tænk på en situation, hvor du var specielt motiveret; hvad begejstrede dig mest, og hvad var den vigtigste årsag til, at din motivation blev større?
  • Tænk på en situation, hvor du var særligt demotiveret; hvad fik dig til at miste din entusiasme, og hvad var den vigtigste årsag til, at din motivation forsvandt?

Kontakt H2 Consult, hvis du vil arbejde med din egen motivation eller ønsker at styrke motivationen generelt i virksomheden …

Kilder

Rosabeth Moss Kanter, ”Three things that Actually Motivate Employees”, HBR Blog Network, 2013
Theresa Amabil og Steven J. Kramer,  ”The Progress Principle: Using Small Wins to Ignite Joy, Engagement, and Creativity at Work”, Harward Business Press Books, 2011.