Er I på rette vej?

Helle Laursen d. 3. november 2007

Eller skulle spørgsmålet hellere have været: ”Ved I, om I er på rette vej?” I en verden, hvor konkurrenceevnen i stadig stigende grad afhænger af virksomhedens evne til at udvikle, styrke og mobilisere deres immaterielle aktiver – eller ”bløde” værdier, er det overraskende, hvor mange virksomhedsledere, der stadig baserer deres beslutninger alene på finansielle målinger.

I erkendelse af, at det ikke længere nok at udtrykke de værdiskabende aktiviteter alene gennem finansielle målinger, udviklede Kaplan og Norton i begyndelsen af 1990’erne Balanced Scorecard med det formål at løse dette ”måleproblem”. Ud over de finansielle mål som f.eks. omsætning, indtjening og likviditet måler Balanced Scorecard også på værdier som f.eks. kundeloyalitet, medarbejdertilfredshed og effektiviteten af de interne processer. Med fokus på både hårde og bløde aktiver opnår man som virksomhedsleder et mere balanceret og præcist billede af virksomheden. Men ud over et mere balanceret syn på sin virksomhed, opnår man også et effektivt advarselssystem, idet f.eks. målinger på kundernes tilfredshed med virksomhedens produkter og serviceydelser er en tidlig indikator for fremtidige finansielle resultater.

Virksomheder, der i dag arbejder med Balanced Scorecard anvender det som den centrale, organisatoriske ramme omkring vigtige styringsprocesser: Fastlæggelse af mål for det enkelte team og medarbejder, belønningssystemer, budgettering, planlægning og strategisk feedback. Ledelseseksperter estimerer, at 70-80% af de danske virksomheder, der i dag anvender helhedsorienteret strategisk ledelse, anvender Balanced Scorecard. Så fra at være et effektivt målesystem har Balanced Scorecard udviklet sig til at være meget velegnet som det centrale styresystem i virksomhederne.

Klik på PDF-ikonet nedenfor og læs mere om balanceret målstyring og elementerne i et Balanced Scorecard.

Kontakt os, hvis du vil høre mere, om hvordan man kan gribe en strategiudviklingsproces an i netop din virksomhed, så I opnår balance mellem de ”hårde” og ”bløde” mål og får et mere retvisende billede af virksomhedens situation og potentiale.