Størstedelen af den feedback der gives, bliver ignoreret i størstedelen af den tid den gives – den trænger simpelthen ikke ind. Og det gælder både ris og ros.
Mange af os er blevet vant til at stå på egne ben og være selvstændige. Denne urokkelige individualisme gør os ofte uimodtagelige for feedback – vi tager ikke imod den. Nogle gange opfører vi os som ”den ensomme cowboy” – vi forsøger at klare det hele selv og har så travlt med at komme videre, at der ikke bliver tid til feedback.
Tilsvarende går vi ofte glip af den feedback, vi får. Når nogen giver os feedback, er det altid en gave – hvad enten det er anerkendende feedback eller udviklende feedback. Tit går vi dog glip af feedback, enten pga. vores egne forsvarsmekanismer, som ikke lukker den ind, eller fordi det skyldes manglende evner hos den, der giver os feedback.
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i at kunne give og modtage ris og ros, og før vi bliver virkelig hørt af den anden person, der ingen mulighed for at skabe eftertanke eller ændret adfærd. Rigtig mange organisationer går dagligt glip af muligheder for udvikling af ledere og medarbejdere – og dermed forbedring af deres produktivitet.
- Hvordan står det til med ris og ros i din organisation?
- Hvornår har du sidst rost dine medarbejdere eller kolleger?
- Har I et uudnyttet udviklingspotentiale?
Kontakt os hvis I vil høre mere om, hvordan I forbedrer jeres produktivitet gennem indsigtsfuld feedback.