Kæmper I de rigtige kampe?

Helle Laursen d. 23. november 2010

Et mål uden en plan er bare en drøm! (Citat: B. S. Christiansen).

Husker I at tænke gennemførelsen med, når I formulerer jeres strategi? En fokuseret plan, der kan håndteres af organisationen kan være afgørende for succes eller fiasko. Hvis I kun slukker ildebrande og ikke definerer få kampe ad gangen, så risikerer I ikke at vinde nogen af dem.nnDet kræver ikke nødvendigvis årelange projektforløb inden man kan implementere sin strategi. Det behøver heller ikke at være særlig langhåret. Det vigtigste er at komme i gang. Der er ingen standardproces, der passer alle organisationer. Organisationens kompetencer vurderes fra sag til sag og implementering vælges ud fra dette. Uanset kompetencerne bør ledelsen løbende styre, bevare overblikket og forholde sig til prioriteringerne i strategien.

Hvor gode er I til at følge strategien i jeres handlinger?

Måden en organisation vælger at håndtere sin strategi på, er afgørende for en effektiv implementering. Man kan meget let ende i en situation, hvor ledelsen spreder sin energi, sit fokus og sine kræfter på så mange områder, at den til sidst mister overblikket og derfor taber alle sine kampe. Nogle kampe er vigtigere end andre, det er der ikke noget nyt i. Trods det, så er det den basale forhindring, de fleste kæmper med, når de skal implementere strategi.

Her er 10 spørgsmål, som afdækker, om jeres organisation har den rette strategiske styrke til at implementere strategien. Det bør måske give stof til eftertanke, hvis I kun kan svare ”JA” til 8 eller færre af nedenstående spørgsmål:

  1. Har I en klart formuleret strategi?
  2. Kender hele organisationen strategien?
  3. Er der gennemført relevante analyser som grundlag for udarbejdelse af strategien?
  4. Er den strategiske tidshorisont valgt på baggrund af analyserne?
  5. Er strategien forankret i klare mål?
  6. Er der en KLAR sammenhæng mellem mål, ressourcer og valg af indsatser?
  7. Er det defineret som en del af planlægningen, hvad I skal stoppe med at gøre?
  8. Følger I planerne?
  9. Følger I op på strategien mindst én gang om året?
  10. Følger I op på handlingsplanerne minimum én gang i kvartalet?

Kontakt os, hvis I vil sætte fokus på at kæmpe de rigtige kampe …