Det danske ord ledelse skelner ikke mellem management og lederskab. Men der er stor forskel på en manager og en leder. En manager styrer systemer, mens en leder leder mennesker.
Fra slutningen af 80’erne og til og med 90’erne var der et meget stort fokus på rationaliseringer og nedskæringer. Begreber som BPR (Business Process Reengineering) og TQM (Total Quality Management) florerede og mange virksomheder igangsatte storstilede projekter med det formål at skabe øget profit gennem management.
I dag er man mere optaget af at skabe vækst og motivation, og det kræver fokus på nogle andre lederkompetencer. For når man udelukkende fokuserer på bundlinien, er der stor risiko for at virksomheden ikke overlever. En god bundlinie er ikke et mål i sig selv. Penge kan ikke alene skabe engagement, inspiration og begejstring i en virksomhed.
Men tag ikke fejl – vi kan ikke undvære management. Styring er en vigtig del af ledelse. Det kan bare ikke stå alene, hvis vi vil skabe bæredygtig vækst. Som forfatteren til ”Leader’s Digest”, Jim Clemmer, udtrykker det: ”… hvis det primære mål for en organisation er profit, vil virksomheden som regel ende med ikke at være særlig profitabel.”.
Der er derfor i stigende grad fokus på den del af ledelse, der handler om at skabe resultater sammen med mennesker frem for gennem mennesker. Hvor meget af jeres ledelsestid går med management, og hvor meget med ledelse?
Forskellen mellem management og ledelse:
Management | Leadership |
Processer | Mennesker |
Facts | Følelser |
Regler | Værdier |
Mål | Vision |
Kontrol | Engagement |
Kontakt os, hvis du vil høre mere om, hvordan I bliver bedre til at praktisere ledelse i jeres virksomhed.
Kilde
”Leader’s Digest”, Jim Clemmer